Formule 1


We leven in bijzondere tijden

Deze week maakte Fryske Gea directeur Henk de Vries ons in een filmpje op een ouderwetse flip-over in een paar halen met en rode viltstift duidelijk dat het slecht gaat met de insecten. Volgens hem is de vijandige omgeving schuldig aan het feit dat het ook in de door het Gea beheerde gebieden niet goed gaat.
Dezelfde dag las ik een artikel op de site van het Dagblad van het Noorden. Daar vertelde de journalist het verhaal van Diny Zwart uit Mantinge. Mantinge ligt tussen Emmen en Hoogeveen, midden tussen een paar natuurgebieden van Natuurmonumenten. Ze vertelde over het Mantingerveld, volgens Natuurmonumenten één van de mooiste stukken heide van Drenthe. Mevrouw Zwart woont al veertig jaar in die contreien en zegt dat Natuurmonumenten er mede schuldig aan is dat het zo slecht gaat met de insecten. Ik citeer een stukje:

   
‘’Eerder leefde er nog van alles in het Mantingerveld. Niet alleen een enorme variatie aan insecten, maar ook grutto’s, kieviten en leeuweriken. Sinds Natuurmonumenten ruim 20 jaar geleden aan de slag is gegaan, is de fauna zienderogen afgenomen. Ook het Hullenzand, destijds een prachtig natuurgebied in de landbouwenclave, moest eraan geloven. Ook dat is niet meer wat het was’’, verzucht Zwart. En nu uit onderzoek blijkt dat het slecht gaat met de insecten, wijst Natuurmonumenten de boeren als schuldige aan. Ze moesten zich schamen. Ik volg alles in het Mantingerveld op de voet. Natuurmonumenten is zelf debet aan de afname van de insecten. Dat hebben de ontwikkelingen in het Mantingerveld wel aangetoond.’’

Twee verhalen. Allebei van mensen die ons landschap een warm hart toedragen. Maar wie heeft nu gelijk? Kan je die veertig jaar met eigen ogen monitoren van je leefomgeving door mevrouw Zwart zomaar wegstrepen tegen de mening van een directeur van een natuurorganisatie? Dat lijkt me wat kort door de bocht.

Afgelopen week werden de eerste schapen in Fryslân doodgebeten door een wolf. Biologen op de radio jubelden dat het herintreden van de wolf een teken is dat het goed gaat met de natuur in Nederland. Gewone mensen zeggen dat er teveel wolven in Duitsland zijn die een plek zoeken. Hoe dan ook, als mijn Nederlandse Landgeiten, waar ik dol op ben, vandaag of morgen dood in het weiland liggen, moet ik blij zijn dat er hier weer wolven rondlopen?

Hoe kan het dat aan de ene kant de noodklok klinkt en aan de andere kant de vlag wordt gehesen met een wolvenkop er op? Zegt u het maar. Oud-voorzitter van LTO Noord, Jaap Haanstra, is er wel klaar mee. Hij zegt in een brief:

Blijkbaar vermoorden we nu weer alle insecten, een andere keer zijn het weidevogels of gebruiken we kankerverwekkende glyfosaat. Wat er ook gebeurt de landbouwsector krijgt het op zijn bordje. Overigens zijn het meestal hele vage of indirecte, soms zelfs fout gezochte, conclusies.
Zo werd recent bekend dat de zwaluwen nu vol gif zouden zitten. Men zou eerst eens moeten kijken welke stoffen het zijn, en dan pas moeten kijken naar de gebieden waar ze overwinteren. De stoffen die gevonden worden in de vogels, worden namelijk al decennialang niet meer gebruikt in Europa.

Zo misleidend kan nieuws dus zijn.

En wat zijn de speerpunten om onze regio in de nabije toekomst op de kaart te zetten? Wij willen de Formule 1 naar Assen halen. Eén van de meest milieuverontreinigende ‘sporten’ die er is. Dus aan de ene kant schreeuwen dat het zo slecht gaat met onze leefomgeving en aan de andere kant lobbyen invloedrijke noorderlingen om een vreselijk fout feestje te vieren.

Ik noem dat: Geldwolven.  

   


Reacties

  1. Hoi myn namme is Greet Lammertsma, ik kom út Ljouwert, mar ik ferhuze mei België nei België. Ik haw ynteressante ferhalen online lêzen oer hoe't guon brutsen relaasjes / merrage binne repareare troch machtige magyske spellcasters. Ik tocht dat se allegear leagens wiene, ik oant ik problemen hie mei myn man mei wa't ik in lange tiid troud wie en wy binne seinge mei twa bern. Ik wie ferrast doe't hy thús kaam mei in oare frou en fertelde my dat hy wurch fan my wie foar gjin reden, ik besocht him te freegjen wat it probleem is dat myn wurden op dôve earen foelen, ik moat ferhúzje om't ik in oare pine haw frou op itselde dak by my, ik waard ferneatige en fertriet yn dizze perioade moat ik in freon fertelle oer myn ûnderfining, se fertelde my dat ik gjin soargen hoech te hawwen dat myn man weromkaam. Ik frege my ôf hoe't it mooglik soe wêze, se fertelde my dat se my yntrodusearje soe foar in spellcaster-namme, Drigbinovia, dat in heul machtige spellcaster is. Earst twifele ik, om't ik net yn sokke dingen leaude, ik hannele net tsjin it caster en hy fertelde my wat te dwaan en ik die wat hy my frege om te dwaan, hy fertelde my ek dat dit in foarôfgeande konklúzje is dat ik meitsje my gjin soargen oer myn man en rôp my fan dat ik my in berjocht stjoerde, dat myn man we sille weromkomme en om ferjouwing yn twa dagen tiid freegje, ta myn ferrassing, myn man rôp my de oare deis en begon te skriemen foardat ik him fergeat bleau sûn op dat stuit. Ik bin altyd ferrast troch dit prachtige wûnder dat yn myn libben barde, myn man en ús twa bern binne tegearre en wy binne mear as ea bliid as immen sa'n probleem ûnderfynt yn jo relaasje, kinne jo kontakt opnimme mei dizze geweldige caster op syn e-e- mail doctorigbinovia93@gmail.com kinne jo it op whatsapp pleatse op +2348144480786, lit gjin frou jo plak ynnimme yn jo relaasje

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Artificial Intelligence brûke as moreel kompas

Russen

'Skip the cow'